16.09.2025 13:19
Що таке верифікація держвиплат і як це працює?
Неодноразово до Юридичного порадника для ВПО надходили звернення на зразок: «Нам прийшло повідомлення, що допомога припиняється і необхідно повернути частину коштів, бо за результатами верифікації ми не мали права на її отримання…»
Отож, що таке верифікація, які її види і кого вона стосується, розбираємося сьогодні разом.
Верифікація – це комплекс заходів щодо збору та перевірки достовірності інформації, що визначена законодавством для призначення, нарахування та/або здійснення державних виплат і впливає на визначення права на отримання та розмір таких виплат, а також виявлення невідповідності даних у автоматизованих інформаційних системах, реєстрах, базах даних.
Простими словами, це комплекс заходів, які допомагають встановити:
- чи має людина право на виплату;
- чи відповідає надана інформація дійсності;
- чи правильно визначено розмір допомоги.
Які є види верифікації?
Превентивна – проводиться у випадку звернення людини за виплатою.
Поточна – систематична діяльність з аналізу інформації про отримувачів допомоги.
Наприклад, під час отримання допомоги на проживання ВПО відбувається періодична «звірка» відповідності отримувача допомоги майновим критеріям (купівля валюти на суму понад 100 000 грн, наявність житла тощо) та перебування за кордоном понад встановлений строк.
Ретроспективна – проводиться після припинення виплат.
Хто проводить верифікацію?
Верифікацію проводить Міністерство фінансів (далі – Мінфін).
Водночас Мінфін ніколи НЕ запитує інформацію безпосередньо в отримувача допомоги – її подають органи, які здійснюють виплати або володіють такою інформацією, а також отримуються дані з державних Реєстрів (до прикладу, з реєстру застрахованих осіб – про про трудову діяльність, з Державного реєстру актів цивільного стану громадян – про народження / смерть / шлюб, з Реєстру пошкодженого та знищеного майна – про житло, зруйноване або непридатне для проживання, а також його відновлення).
Які наслідки верифікації?
За результатами верифікації Мінфін надає уповноваженому органу (з 1 липня стосовно всіх соціальних виплат – це Пенсійний фонд):
1. Підтвердження відповідності наданої людиною інформації вимогам законодавства.
2. Рекомендації щодо проведення додаткової перевірки інформації, що містить невідповідності.
3. Рекомендації щодо усунення невідповідностей даних у державних реєстрах.
Рекомендації опрацьовуються до 15 робочих днів, після чого вже орган, який здійснює виплати, приймає рішення щодо:
- призначення (перерахунку) виплати;
- припинення виплати;
- поновлення виплати;
- усунення невідповідностей даних у реєстрах.
Зверніть увагу! Мінфін НЕ приймає самостійних рішень, він лише дає рекомендації уповноваженому органу. Після отримання рекомендацій та проведення додаткової перевірки (наприклад, людині пропонують надати підтвердження, що вона не перебувала за кордоном понад 30 днів підряд протягом 6-місячного періоду отримання допомоги на проживання) уповноважений орган приймає рішення про припинення, а також за наявності підстав – повернення надміру виплаченої допомоги.